Eduskunta päättää lait
Eduskunnan tärkein tehtävä on päättää, millaisia lakeja Suomessa on.
Kansanedustaja tai hallitus voi ehdottaa uutta lakia tai muutosta vanhaan lakiin. Kansanedustajat päättävät lait eduskunnan täysistunnossa.
Lakiehdotusten käsittely alkaa lähetekeskustelulla
Ensin eduskunta keskustelee uudesta laista täysistunnossa. Tätä keskustelua kutsutaan lähetekeskusteluksi. Lähetekeskustelussa kansanedustajat kertovat ajatuksiaan lakiehdotuksista.
Lähetekeskustelun lopuksi kansanedustajat päättävät, mihin valiokuntaan lakiehdotukset lähetetään. Kun valiokunta käsittelee lakiehdotuksia, se voi ottaa huomioon sen, mitä kansanedustajat ovat lähetekeskustelussa sanoneet.
Eduskunnassa on 17 valiokuntaa
Eduskunnassa on 17 valiokuntaa, joissa on eri puolueiden kansanedustajia. Jokaisella valiokunnalla on oma vastuualueensa. Valiokunnat käsittelevät eduskunnalle tulleita lakiehdotuksia.
Esimerkiksi sosiaali- ja terveysvaliokunta käsittelee lakiehdotuksia, jotka koskevat esimerkiksi terveydenhuoltoa, vanhusten palveluita tai Kelan tukia. Sivistysvaliokunta käsittelee lakiehdotuksia, jotka liittyvät esimerkiksi kouluihin, tieteeseen tai taiteeseen.
Valiokunnassa laaditaan mietintö täysistuntoa varten
Valiokunnassa kansanedustajat kuuntelevat tietyn alan asiantuntijoita, jotka kertovat mielipiteensä lakiehdotuksista. Sen jälkeen valiokunta voi muuttaa lakiesitystä. Lopuksi valiokunta tekee lakiesityksestä mietinnön. Mietinnössä valiokunta sanoo, mitä mieltä se on lakiesityksestä.
Lakiehdotuksia käsitellään kaksi kertaa
Kun mietintö on valmis, lakiehdotukset palaavat täysistuntoon. Siellä eduskunta käsittelee niitä kaksi kertaa.
Ensimmäisessä käsittelyssä eduskunta päättää lain sisällöstä. Silloin kansanedustajat voivat vielä ehdottaa muutoksia lakiin.
Tämän jälkeen on lain toinen käsittely, jossa eduskunta joko hyväksyy tai hylkää lain.